Sabtu, 27 Oktober 2012

Turun Berat Badan Dengan Cepat


 Kali ini aku nak jadi penasihat kesihatan dengan memberi tips untuk menurunkan berat badan lalu mencapai berat badan yang ideal. Kita semua tahu, bagaimana ramainya masyarakat yang mendapatkan obesitas.

 Berdasarkan data yang ada pada Badan Kesehatan Dunia (WHO), Orang dewasa yang memiliki berat berlebihan ada 29%, dan 14% masyarakat terkena obesitas. Berikut merupakan beberapa cara yang boleh digunakan untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan juga sihat.

  1. Kunyah makanan lebih lama dari biasa.. Ini akan membuatkan anda berasa cepat kenyang lantas akan mengurangkan pengambilan makanan.
  2.  Kurangkan pengambilan makanan yang tidak sihat sedikit demi sedikit. Makan makanan yang kurang lemak. Cobalah untuk mengurangi minuman - minuman bergas dan makanan ringan karena makanan itu mengandung gula tinggi.
  3.  Jika anda terasa lapar, makan hanya sedikit sahaja nasi dan banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk menghilangkan rasa lapar.
  4.  Makan lebih dari jam 7 itu tidak baik. Jika anda tergolong dalam golongan ini, kurangkan pengambilan sedikit demi sedikit dan makan selewat-lewatnya 3 jam sebelum masuk tidur.
  5.  Jika kamu terbangun pada tengah malam dan kamu merasa lapar, kamu cukup minum air saja dan makan buah bila ada.
  6. Jangan terlepas atau sengaja melepaskan waktu makan anda dengan tujuan untuk menurunkan berat badan. Kita hanya hendak berjaya menurunkan metabolisme badan sahaja via itu. Langkah terbaik adalah makan 5-7 hidangan sederhana sehari.
  7.  Kawal nafsu makan anda kerana ia akan membuatkan anda makan lebih dari yang sepatutnya. Itulah sebab kenapa kamu disarankan untuk makan 5-7 hidangan setiap hari.


 Cara Turun Berat Badan Dengan Singkat

  •  Jika kamu tidak bisa menahan nafsu, kamu boleh memakai protein shakes dan memakannya 2 kali sehari.
  •  Pil Diet bisa kamu gunakan untuk membantu kamu mempercepat proses menurunkan berat badan. Tetapi ia akan menjadi sia-sia jika anda tidak mengamalkan cara pemakanan yang betul dan sihat.
  •  Tingkatkan aktiviti fizikal anda. Cobalah untuk berjalan sekurang - kurangnya 400 meter setiap hari. Kamu bisa meningkatkan aktifitas fisik kamu tanpa perlu ke gym. Objektif utama adalah untuk membakar lebih banyak kalori. Pilih untuk naik tangga daripada lift. Itu akan melatih fisik kamu dengan  baik.
  •  Kamu juga bisa 'sit up' atau 'push up' ketika kamu bangun pada pagi hari atau ketika kamu habis kerja pada waktu petang. Cobalah untuk melakukannya minimal 20 kali. Kamu bisa meningkatkan jumlah sit up dan push up setiap harinya hingga kamu mencapai angka 100. Cara ini tidak hanya menurunkan berat badan kamu, tapi juga membentuk tubuh kamu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar